Monday 11 August 2014

I'm lovin' it - Part Time Crew

Bismillahirrahmanirrahim
ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH  

Sekarang ni isu tengah panas dengan boikot barangan keluaran Israel dan yg paling hot skali ialah ni lah...MCD. Kat sini aku hanya nk berkongsi pengalaman kerja aku.Nak boikot terpulang atas diri masing2 kalau aku dapat kerja lain insya'allah aku akan tukar sbb aku selesa bekerja dan dah lama punca rezeki aku kat sini buat masa lani.Kalau rezeki aku masih di sini aku stay,sbb restoren ini bukanlah restoren makanan haram atau ada arak.Aku berada di sini bukan untuk menyokong israel tetapi aku mencari rezeki. Mmg betul,rezeki itu ada di mana2? Tak makan produk ini tak mati(statement org2 yg nk boikot mcd)? Tu sbb aku katakan itu terpulang atas diri masing2. Jangan kerana McD ini adalah yg paling utama yg orang nampak nak kata aku ni sokong depa. Pikir sama produk2 lain,check sehabis details dlm rumah korang segala produk yang disalurkan untuk israel walaupun sebesar kuman buang atau hapuskan dulu barulah datang untuk nasihat aku tentang boikot ni. Kalau masih ada barangan nestle(produk seharian anda),levi's(sila check semua sluaq,baju,beg duit ampa) intel,motorola,hp(p check tab,laptop,henset korang,komponen2 dlm tu korang bole nk p check sgala??) boleh ka korang p buang atau jual atau tak pakai produk2 israel?? Bukan 1,2 barang nk kena p check tau!! Jangan duk nmpak Mcd sahaja.

#STaTuS FB 04/08/2014
Tu TeRPuLaNg ATaS DiRi MaSiNg2 NaK BoiKoT... TaPi JgN SeMbanG SiNi,LepAS HAbiS PeRaNg,ELoK Duk MaKaN DaLaM SaNa,TaKuT MaLu TaKe AwAy... JgN KeNa SinDiR SuDaH NaNTi KoT2 LuPa UpLoAd Pic SeMua BaRangAn Yg NaK BoiKot Tu...
KaLaU DaH NaK BoiKoT SaNgaT,InFo GoV SuH TuTuP Ja 1 MaLaYsiA... BiAR SeMua PUaS HaTiKaN...
‪#‎SaYa‬ MeNCaRI ReZeKi...
‪#‎BeRDoA‬ & MeNDeRMa UnTuK GaZa SaMa...

Nak boikot betul buat habis-habisan jangan hangat2 taik ayam ja. Sbb apa aku kata mcm tu?? Sebelum ni Gaza di serang juga,tapi masa tu tak lama mcm ni. Org kita ni boikot segala,lepas dah habis perang - hurrmmm makan jgk,beli jgk produk2 keluaran Israel,upload dlm FB,IG bagai... Sbb apa dah lupa,habis dah perang2 semua.
Ada plak 1 video ni aku tgk baru2 ni,tiga remaja p McD drivethru order makanan,bila sampai dkt kaunter tu siap bincang2 just nk ckp "F***ing Israel'' jer dkt staf MELAYU kat situ.Aduhai dik,kira dasyat la tu,amik video then post kerja korang yg tk brapa nk cerdik tu. Dari korang maki2 staf2 MELAYU yg tak buat apa dkt korang tu,apa kata kita hantar korang pergi ke Gaza dan berdiri depan askar2 ISRAEL/YAHUDI/ZIONIS tu maki depan muka diaorang tanpa apa2 senjata tgk diaorg nk buat apa dkt korang?? Ada berani?? Jgn tunjuk berani dan tunjukkan kekurangan kecerdikan korang kat sini jer dik... Kalau korang boleh buat kat sana,berani mati mmg aku respek la dik!!
http://www.astroawani.com/news/show/mustahil-boikot-semua-produk-israel-ppim-39798



Alhamdulillah... Rasanya dah hampir 3 tahun setengah aku jadi part time crew di Mcd. Aku mula kerja kat sini 24/01/2010,tak salah aku dekat2 Raya Cina. Dan aku rasa skang ni dah jadi batch terawal keja kat sini skang sbb ramai org lama dah resign,ada yg kena transfer,budak2 crew plak tak lama keluaq masuk keluaq masuk sampai kdg2 ada yg tak sempat pun nk berkenalan.Manager pun dah tukaq2.Hehehe...

Pengalaman kerja kat sini mmg best jgk,awal2 tu biasa la budak baru pahit manis tu ada lah.Nak belajaq benda baru,bayangkan 1st day keja kena training buat ice cream dah. Mula-mula mcm tak mau nk duk dekat kiosk sorg2 sbb nnti takut panik bila org ramai nnti ice cream tak jadi. Gila susah jugak nk buat sundae cone ni. Senget,pusingan terlebih,terkurang,choc top tk menjadi,ice cream cair sangat. Ada 1st day org tegur dah dia tau kononnya aku ni org baru,mcflurry tu crushing tk rata la,padahal ok ja. Lantak la... Aku pernah jgk kena marah dgn customer,mana taknya dah la tkmau beratur,sana panggil,sini panggil mana satu aku nk tgk dulu. Bengang jgk la,tu pun kira aku speed sehabis baik nk buat. Pernah 2,3 kali jgk tk pernah rehat sesaat pun.Q gila,time2 gaji,cuti,perayaan mcm tu la. Sabaq ja la,da nama pun keja...Berkat usaha,kesabaran alhamdulillah aku berjaya jgk atasi. Aku dah tau kalau suhu ice cream mcm ni elok ke tak nak jadi ice cream yg elok,mesin hangat sebab tak duk dalam air cond,Dalam penang ni aku tgk 98% kiosk semua dlm hawa dingin tempat aku ja tak,hurrrmmm.Dan bila continue tk berhenti semakin lama semakin cari ais tu,tak cantik dah sundae cone I. Lani aku kira kontrak dkt kiosk mcd tu la.Cara aku,customer order buat dulu,baru punch sbb apa dpa ni boleh ubah fikiran last minit,kalu silap/tukar satu kerja nk turun p panggil manager pulak. Boleh ka dpa tunggu?? Larat nk turun naik2 stiap kali silap?? Manager plak kalau Q dkt dalam?? Peel customer dh paham,kita kena bgi tisu sbelum dpa minta,almaklum makan ice cream meleleh nnti. Aku avoid dari aku kena marah tu ja. ;) Ramai yg hargai dan ada jgk yg buat tak paham ja.Tak pa la asalkan aku settle tugasan aku. Yang aku bengang skit bila dah tutup lampu semua,tutup separuh pintu,dah nampak org tengah kemas2 pun lagi da orang nak beli jgk,aduhai la customer. Kdg2 layan p la jgk because "Customer's always right"!!

 Sundae Cone (Famous D'Amos)
Chocolate Top (Cadbury Topping)
4 Flavor Twist
Sundae or Cornetto Chocolate/Strawberry 
McFlurry Oreo (Famous D'Amos)
McFlurry Cornetto Choc/Straw/MudPie/Berry
3 Flavor Shake (Choc/Straw/Vanilla)

Ada sesetengah dessert yg baru ada musim2 ja yg di jual,contoh Manggo,Horlick dan lain2.Tu pun lepas dah habis pun orang duk tanya jgk. Ada satu masa dulu mcd da jual vanilla/chocolate cone. Tu mmg sedap,tapi skang ni dah tak jual. Ramai yg tanya,minat termasuk la aku. Bila aku kerja sini aku rasa aku tau sbb apa tk jual,sbb campuran vanilla/chocolate tu tak tahan lama bila bercampur skali.Mcm shake jugak lah.

Tempat kiosk aku ni kdg2 boleh jadi mcm kaunter pertanyaan jgk,tanya toilet/surau kat mana,arah jalan nk ke hotel,dobi pun ada. Pasai aku pro jgkla kawasan Bayan Baru ni boleh la nak tolong tunjukkan arah tu skit2 :) Dah mcm customer service plakkan. Mcm2 la patern customer aku jumpa,walaupun aku ni hanya jaga ice cream kiosk ja.

Antara dialog2/situasi yg buat aku gelak dan annoy bila nak amik order:
1 - Kon putih satu! Sandey kooonnn satu! Yg kaler2 satu!
2 - Bila warga asing mai beli (myanmar,nepal,vietnam dll) paham2 ja la,bahasa pun melambangkan bangsa,kalau yg bole ckp melayu pun lawak jgk la bunyinya...
3 - Kita kata 5sen ja,tapi hulur 50sen...pekak ker?Nk bagi tips pun baguih jgk...hehe
4 - Choklat yang celup2 punya! Coker Thoq!
5 - Apa pasai sana tulis satu ringgit saja? Gov tax uncle... Haiyaaa ice cream pun ada tax ka?Depa tak baca ka signboard 'MCDONALDS' la tu.
6 -  Nak ad on bagai tapi takmau tmbah duit! Dgn muka mcm bodek senyum2 kambing nk minta kan...(kalu ni bisnes aku sendiri tkpa la jgk!!)
7 - Satu g yg cone twist vanilla/choc yg mcm dkt Frosty Delight tu dah berkurun tkdak,tapi masih dpa duk tanya..kena la promote bgtau flaver twist chocolate ada la.

Sepanjang 3 tahun ni aku keja,yg bestnya bila ada dinner (company aku keja sejak 5,6 tahun lalu semua tkdak dinner) so sronok la... kami akan digabungkan semua Mcd daerah barat daya buat skali, so setiap store kena buat persembahan. Dah 2 tahun diaorg panggil aku buat persembahan,bangga la jgkkannnn. Akan bertambah best kalau diadakan pertandingan persembahan store yg paling sempoi!! Lagi meriah & happening! Tahun ni aku nk suggest la boleh tak? Jurinya Manager Besaq mcd,so tiada pilih kasih okey!
 
                                                    Jahat - Lagu Stacy  (Dinner 2013)

Satu lagi yg bestnya dapat makan FREE satu set bila keja kat sini... Alhamdulillah!!!
Terima kasih McD!!!


# Minta maaf kalau ada yg terasa sbb hampa tkdak dkt tmpt aku k...
#Aku MenCari ReZeki...
# DoNaTe & PRaY For GaZa...

No comments:

Post a Comment